Inschrijven

De inschrijfperiode voor Cameretten Festival is geopend!

De inschrijfperiode van de 55e editie van Cameretten Festival loopt van 1 april 2021 tot 1 augustus 2021.  

Cameretten Festival gaat op zoek naar een nieuwe lichting cabaretiers. Jonge, frisse cabarettalenten die de stap naar het grote podium willen maken. Cameretten biedt een gericht traject waar ontwikkeling centraal staat. Wil jij veel vlieguren maken en de kans krijgen om voor een groot publiek te spelen?

Cameretten richt zich op cabaretiers die een professionele carrière in het theater ambiëren en uitblinken in een aan cabaret en kleinkunst verwante discipline. Een afgeronde theater- en/of kleinkunstopleiding is niet verplicht, het hebben van een eigen mening, talent, persoonlijkheid en humor natuurlijk wel!

Voor de inschrijving heb je nodig:

  • een ingevuld inschrijfformulier;
  • een portretfoto;
  • een video van minimaal 15 minuten en maximaal 45 minuten.

Hieronder vind je meer informatie over het traject.

Een vraag? Neem dan hier contact met ons op!

Heb je een vraag over het traject of de inschrijvingen? Stel deze via onderstaand contactformulier of stuur een mail naar info@cameretten.nl.

Het Traject

Het traject bestaat uit verschillende fases. Vindt hier een overzicht en toelichting per fase.

VIDEO - AUDITIE

Bij het inschrijven word je gevraagd beeldmateriaal mee te sturen. Deze video van minimaal 15 minuten (en maximaal 45 minuten) moet een representatief beeld geven van wat wij van je kunnen verwachten bij Cameretten. Het hoeft geen studiokwaliteit te zijn, maar zorg er wel voor dat het voor ons duidelijk is wat je gaat doen. Denk aan opnames van een optreden, open podium of eventueel vanuit je huiskamer. Dit beeldmateriaal kan verstuurd worden via een link naar Youtube, Vimeo of via WeTransfer.

De video hoeft niet tegelijk met je inschrijving verstuurd te worden, maar dient wel uiterlijk 1 augustus binnen zijn.

De organisatie en artistiek leider bekijken deze beelden en kiezen de acts die door gaan naar de selecties. Uiterlijk medio augustus krijg je per mail te horen of je bent geselecteerd voor de voorrondes in september.

VOORRONDES

Wanneer je te horen hebt gekregen dat je door de video-auditie heen bent, mag je optreden tijdens de voorrondes. Tijdens jouw optreden heb je 20 minuten de tijd om jouw programma te spelen voor publiek en selectiecommissie in Theater Zuidplein of Kantine Walhalla in Rotterdam. In totaal worden er twintig acts geselecteerd om deel te nemen aan de voorrondes.

De selectiecommissie zal uit alle twintig acts zes kiezen die doorgaan naar de halve finale in het Luxor Theater.

REGIEWEEKEND

De zes halve finalisten worden uitgenodigd voor het regieweekend. In Rotterdam ga je dit weekend werken aan jouw programma. Onder begeleiding van een regisseur wordt jouw voorstelling kritisch bekeken en wordt er gewerkt aan een programma van 30 minuten. Dit intensieve weekend staat volledig in het teken van jouw eigen ontwikkeling.

Het regieweekend vindt plaats in oktober in Rotterdam. De data worden spoedig bekend gemaakt. Houd dit weekend vrij in je agenda. Het regieweekend start op zaterdagochtend en eindigt zondagavond. Voor overnachting wordt gezorgd.

TRY-OUTS

Nadat er keihard is gewerkt in het workshopweekend, is het tijd om het land in te gaan en te gaan try-outen! Iedere halve finalist krijgt een aantal try-outs om zijn programma te spelen, nieuw materiaal uit te proberen en vooral ook zelfverzekerder te worden met het programma.

De try-outs vinden plaats van eind oktober tot half november. De data worden later bekend gemaakt. Als halve finalist moet je alle dagen beschikbaar zijn, na bekendmaking de halve finalisten wordt je voor drie try-outs ingedeeld.

HALVE FINALE

De halve finale is verspreid over twee avonden. Elke avond treden er drie halve finalisten op en wordt de avond afgesloten met een gastoptreden. Er zit een vijfkoppige jury in de zaal die alle kwartfinalisten beoordeelt. Op vrijdagavond na het gastoptreden maakt de juryvoorzitter bekend welke drie acts doorgaan naar de finale op de zaterdagavond.

FINALE

Dit is de belangrijkste avond van het festival, want op deze avond wordt bekend wie er vandoor gaan met de prijzen van Cameretten. Na het optreden van de drie finalisten en het gastoptreden, wordt er bekend gemaakt wie de winnaar is van de Juryprijs, de Publieksprijs en de Persoonlijkheidsprijs (indien de jury besluit deze laatste prijs uit te reiken).

FINALISTENTOURNEE

Na alle spanning van de finale, wacht er nóg een mooie prijs voor de finalisten, namelijk de finalistentournee. Deze tour gaat langs theaters door het hele land en bestaat uit ruim 55 avonden.

De finalistentournee vindt plaats van december tot en met mei. De speellijst komt in eind mei in de agenda.

INSCHRIJFVOORWAARDEN

Vanaf 1 april 2021 is het mogelijk om je in te schrijven voor Cameretten Festival 2021. Cameretten hanteert een aantal inschrijfvoorwaarden. Lees deze hieronder goed door.

Iedereen die de stap naar een professionele cabaretcarrière wil maken is bij Cameretten aan het goede adres en mag zich inschrijven. Weet je niet precies hoe het traject van Cameretten eruit ziet, lees dit dan eerst nog goed door.

Inschrijfvoorwaarden:
Bij je inschrijving vragen wij je een video aan te leveren van minimaal 15 minuten van het materiaal dat jij bij Cameretten wilt laten zien. De video moet een representatief beeld geven van wat Cameretten van je kan verwachten. Het hoeft geen studiokwaliteit te zijn, maar zorg er wel voor dat het voor ons duidelijk is wat je gaat doen. Denk aan opnames van een optreden op bijvoorbeeld een open podium of eventueel vanuit je huiskamer. Dit beeldmateriaal kan verstuurd worden via een link naar Youtube of Vimeo of via WeTransfer.

Heb jij niet de middelen om je auditie op te nemen? Stuur dan een mail naar info@cameretten.nl en wij helpen je graag verder!

De video hoeft niet tegelijk met je inschrijving binnen te zijn, maar wel uiterlijk voor 1 augustus .

De organisatie en artistiek leider bekijken alle filmpjes en zullen hieruit circa 20 deelnemers kiezen die door gaan naar de selecties. Uiterlijk half augustus hoor je via de mail of je bent geselecteerd voor de selecties.

De zes halvefinalisten van Cameretten zijn verplicht beschikbaar te zijn voor het regieweekend, try-outs, halve finale, finale en de finalistentournee.

Meerdere malen mee doen aan Cameretten
Deelnemers die minder dan vier edities geleden in de halve finale hebben gestaan, zijn uitgesloten van inschrijving. Tenzij de samenstelling van de deelnemende act en de inhoud van het programma anders is dan bij eerdere deelname.  Voorbeeld in 2016 stond je als solist in de halve finale en nu wil je meedoen als groep, dan is inschrijving wel toegestaan, mits de inhoud van de show ook evident anders is dan de eerdere voorstelling volgens de artistiek leider.

Meedoen aan meerdere festivals
Ervaring leert dat deelnemers denken een grotere kans te maken om door te breken door zich voor meerdere festivals tegelijk in te schrijven. Dit is echter niet het geval. Het meedoen aan een festival vergt veel tijd en energie.

Cameretten is geen voorstander van het meedoen met meerdere festivals, maar weert winnaars/finalisten van andere festivals niet. Denk er aan dat als je je toch bij meerdere festivals in wilt schrijven, speeldata kunnen overlappen. Belofte maakt schuld. Voorkom dat je meerdere afspraken op de aangegeven dagen hebt staan. Let hier goed op om teleurstellingen te voorkomen!

Waarom inschrijven?

Door Tobi Kooiman – winnaar publieksprijs 2019.

Lieve mensen, Tobi Kooiman hier. De organisatie van Stichting Cameretten heeft mij gevraagd om. Wacht. Organisatie met een hoofdletter ziet er wel indrukwekkend uit. Opnieuw. Lieve mensen, Tobi Kooiman hier. De Organisatie van Stichting Cameretten (oogt dat me even een partijtje Russisch) heeft mij in verband met de opening van de inschrijfperiode gevraagd om een quote over waarom je mee moet doen met Cameretten. Ik vermoedde onmiddellijk dat de doelgroep zou bestaan uit de volgende mensen: a) ik zelf, mijn eigen quote lezend, vervuld van trieste narcistische gevoelens; b) tantes en zo die het leuk vinden dat iemand in de familie met zijn naam op het wereldwijde web verschijnt en dus meteen een wereldberoemdheid is, want het wereldwijde web is wereldwijd; c) ik zelf, mijn eigen quote nogmaals lezend, vervuld van intrieste narcistische gevoelens; d) mensen die overwegen om ook aan Cameretten mee te doen. Ik richt me op categorie d). Althans, ik kan tegen categorie b) zeggen: “Ga eens aandacht besteden aan je naastere familieleden, die veel respectabeler werk doen dan ik,” en tegen categorie a) en c): “Ga eens grappen schrijven.”

Afijn, hier komt de quote.

Aanhalingstekens openen.

Dus je overweegt aan Cameretten mee te gaan doen. Waarom zou je dat doen? Dat is een uitstekende vraag. Daarom heb ik de vraag zojuist ook getypt. Mensen die overtuigd zijn dat er heel erg veel redenen zijn maar er geen kunnen verzinnen zouden wellicht reageren met het gevatte “Waarom zou je het niet doen?” en zich niet realiseren dat die vraag eigenlijk even uitstekend is. Beide vragen stellen is natuurlijk zinniger dan er slechts eentje stellen. “Vallen is leuk” is bijvoorbeeld een heel goed antwoord op de vraag “Waarom zou je parachute gaan springen zonder parachute?” De voors moeten wel opwegen tegen de tegens. Dus laat ik beide vragen beantwoorden, waarbij ik hoop dat ik ergens “010” kan zeggen. Dan zou ik natuurlijk eerst de eerste en daarna de laatste vraag kunnen beantwoorden, maar dan eindig ik mijn stukje met redenen waarom je niet mee zou doen met Cameretten, en dan plaatst de Organisatie het stukje niet online en heb ik hier voor Jan Met Besmettelijke Cholera zitten typen. (Jan, als je dit leest: beterschap. Als je dit niet leest: krijg de klere, nogmaals.) Dus laat ik een variant gebruiken van de goede oude goede complimentensandwich. Dat was geen typfout, maar een subtiele kwinkslag. Jammer dat ik dit nu ook typ en daarmee de subtiliteit om zeep help, maar anders heeft de Organisatie het misschien niet door en wordt de tweede “goede” abusievelijk verwijderd. Zou toch zonder zijn. Ook die was bewust. Maar ik ga dus beginnen met redenen waarom je wél mee zou doen, en halverwege ga ik dan zeggen: “Oh weet je trouwens waarom je niet mee zou moeten doen?” en het antwoord op die vraag dan wel helemaal afmaken en daarna het opnoemen van redenen om wel mee te doen voltooien. Komt-ie.

Ik heb geen greintje spijt van mijn deelname aan Cameretten. Wat een ervaring, van begin tot eind. Althans, als je door de videoselecties heen komt. Anders heb je dus knetterveel moeite genomen om helemaal een filmpje van jezelf op te nemen en in te sturen, en is het resultaat 0. 1-0 voor Cameretten, wat mij betreft. De volgende stap zijn de voorrondes. Dan denk je misschien aan treurige taferelen met bijna lege zalen en op het podium stervende deelnemers, maar integendeel. Leuke theaters die goed gevuld zijn met gul publiek, en er is een technicus en een sound check en goed licht en alles. En als je dan bij de laatste zes zit, dan krijg je eerst allemaal workshops van ervaren en deskundige regisseurs die je doen afvragen waarom je hier mee door zou gaan en die je doen realiseren waarom je hier mee door zou gaan, sommige van hen nog met complimentensandwiches ook. Die workshops kun je vervolgens in de praktijk brengen tijdens try-outs.

Oh weet je trouwens waarom je niet mee zou moeten doen? Ten eerste omdat je misschien helemaal niet door de videoselecties heen komt, en dan heb je dus knetterveel moeite genomen om helemaal een filmpje van jezelf op te nemen, en is het resultaat 0. 1-0 achterstand en een onverbiddelijk eindsignaal. En ten derde (de tweede reden laat ik om theatrale redenen weg) omdat er een moment kan komen waarop je het podium op moet in de zieke situatie dat op dat moment het belangrijkste in je leven van dat ene halfuurtje af hangt. Als het niet goed is, lig je er uit. Onder die omstandigheden moet je dan mensen aan het lachen maken. Succes daarmee.

Na de try-outs mag je in het prachtige Oude Luxor Theater in Rotterdam spelen. Een enorme zaal die aanvoelt als een knusse huiskamer: perfect voor een cabaretfestival. Eerst de kwartfinale en meteen daarna de halve finale, waarin er geen vrienden en familie meer zijn en je het dus ook voor neutraal publiek kunt bewijzen voordat je doorstroomt naar de finale, met in de zaal onder heel veel anderen journalisten en impresario’s aan wie je jezelf in die fantastische setting mag presenteren. Met als kers op de taart misschien wel een of meerdere prijzen, en als taart onder de kers een dijk van een tournee met de finalisten, langs zalen die veel beter gevuld zijn dan de zalen van de meeste finalisten in hun eerste jaren na het festival. Dat ga ik nooit vergeten. En als ik het wel vergeet, lees ik dit stukje gewoon voor de derde keer terug.

Aanhalingstekens sluiten.

Met vriendelijke groet,

Tobi Kooiman

X